Start > Om oss > Jobba hos oss > Möt våra medarbetare

Daniel Stjernström arbetar som operatör hos Sjöfartsverkets nationella central Sweden Traffic. Det innebär bland annat att han sänder ut säkerhetsinformation till sjöfarten, tar hand om felrapporteringar av fyrar och prickar och håller ett öga på att fartygen håller kursen på sjöfartens motorvägar.

- Sweden Traffic, det är Daniel.

En inspektör från kommunen ringer och meddelar att en fyr är trasig och Daniel Stjernström navigerar över sin arsenal av skärmar med översikt över de svenska farvattnen.

I botten har han en sjökaptensutbildning och under ett år arbetade Daniel som styrman på konfirmationsbåten Elida innan han gick i land för kärlekens skull. Nu sedan fyra år arbetar han som Sweden Traffic-operatör i Södertälje.

- Jag sökte mig till tjänsten för att det är ett landjobb som fortfarande handlar om sjöfart. Jag gillar att jobba skift och variationen i jobbet, säger han. Inget fall är det andra likt.

Sweden Traffic har sin bas i Södertälje och med en bemanning på sju personer är den tillgänglig dygnet runt. Ansvarsområdet är brett. Om det är fel på en fyr eller någon annan sjösäkerhetsanordning så är det Sweden Traffic som tar emot felrapporteringarna.

Maritime Safety Information, MSI, är en säkerhetsinformationstjänst som innebär att Sweden Traffic sänder ut säkerhetsinformation som väder, navigationsvarningar och fel på fyrar och prickar till fartyg. Den informationen sänder Daniel och hans kolleger via Navtex och VHF-radio.

Efter införandet av Maritime Single Window, den gemensamma rapporteringsportalen för sjöfart, är det till Sweden Traffic de som behöver hjälp med rapporteringen ringer.

Här bevakar Daniel också sjöfartens motorvägar, de på engelska kallade Traffic Separation Scheme, där det är extra viktigt att fartygen håller sig på rätt kurs.

- Här agerar vi reaktivt, jag sitter inte och tittar hela tiden. Men om ett fartyg hamnar ur kurs kontaktar jag dem och frågar om orsaken, säger Daniel.

Ur sjörapporten 1 2017

Dela artikeln