Start > Om oss > Jobba hos oss > Möt våra medarbetare

Foto: Stefan Jerrevång

Patrik Granstam är rederiinspektör och ansvarig för 22 av Sjöfartsverkets 110 båtar. Tidigare arbetade han som fartygsinspektör, nu ser han jobbet ur ett ägarperspektiv i stället.
– Vi jobbar hårt med besparingar. Det gäller att hantera pengarna, säger han.

Förr hette de skeppsbyggare. Patrik Granstam har den mer nutida titeln civilingenjör med skeppsbyggnadsinriktning. Det är i den här yrkesgruppen man kan hitta de riktiga båtnördarna, de vars intresse för konstruktion, stabilitet, maskiner, pumpar och elektriska prylar aldrig någonsin sinar. Grejen för dem är båten, båten som båt, den tekniska möjligheten att färdas på havet.

Patrik Granstam har seglat sedan barndomen, och intresset för båtar väcktes tidigt.

Inom försvaret körde han båt, och gör det fortfarande ibland. En reservofficersutbildning och studier på både KTH och Chalmers ledde fram till examen. Han har jobbat med lastsäkring på containerfartyg och som fartygsinspektör, först på Sjöfartsverket, sen på Transporstyrelsen när inspektionen flyttades dit 2009.

I höstas kom han tillbaka till Sjöfartsverket, som rederiinspektör. Det är lotsbåtar, arbetsfartyg och isbrytare som utgör Sjöfartsverkets flotta på totalt 110 fartyg. Arbetet innebär många kontakter med båtmän och driftsledare. Det kan gälla planerade varvsbesök eller frågor om hur en pump funkar efter åtgärd, eller liknande.

– Lotsbåtarna liknar de fartyg jag kört inom försvaret, och det ger mig nog viss förståelse för vad båtmännen har att tampas med i sin vardag, säger han.

Den här dagen är en resdag. Först till arbetsfartyget Gina i Södertälje för att gå igenom varvslistan och vilka besiktningar som ska göras på henne. Därefter till Rindö för att ta sig en titt på lotsbåt 151 som fått påpekande från Transportsstyrelsen.

– Det är frätskador på skrovet som kan bero på ett elfel. Båten är av aluminium och ett eventuellt jordfel kan vara förödande om det inte åtgärdas. Låter man det fortgå vittrar hela plåten sönder.

Det är mixen av arbetsuppgifter han gillar, sällan en hel vecka på kontoret, och sällan en hel vecka borta.

Det finns mycket att göra och mycket att lära, och han ser en framtid med stora möjligheter att ställas inför nya och intressanta arbetsuppgifter.

– För närvarande handlar mycket om besparingar och vi har inte ekonomisk kraft till några tekniksprång, men jag ser fram emot bygget av tre nya lotsbåtar, säger han.

Patrik Granstam blir inblandad i bygget på så sätt att han är en av flera som ska se till att båtarna verkligen byggs enligt specifikation.

Det är svetsning, skrov, stabilitet och fribord som ligger på Patrik Granstam ansvar när han reser till Finland för att kontrollera bygget.

Budgeten för att hålla Sjöfartsverkets flotta i trim ligger på cirka 170 miljoner och det årliga underhållet för varje lotsbåt på 180 000 kronor. Trots fjolårets stora kostnader för haverier höll rederiet sin budget för 2012.

 

Fakta fribord

Del av ett fartygs sidor som ligger ovanför vattenlinjen i stilla vatten.

 

Ur Sjörapporten nummer 2, 2013.

Dela artikeln