Start > Om oss > Jobba hos oss > Möt våra medarbetare

Foto: Marie Hallerfelt.

Sandra Sundberg är lotsoperatör i Göteborgs hamn, Gothenburg Approach, och i Marstrand. Vägen till att bli just lotsoperatör var inte självskriven för Sandra men att vara uppvuxen vid havet och att ha en pappa som arbetat som båtman i över 25 år kan ha haft viss påverkan på yrkesvalet, tror Sandra.

- Jag arbetade på vandrarhem i nästan 10 år och började känna att jag ville göra något annat, då dök först ett jobb upp på ett seglarföretag. När sedan min bror tipsade mig om ett ledigt vikariat som lotsoperatör tvekade jag inte utan sökte och fick jobbet.

- Det är jätteroligt och omväxlande, jag är social och gillar att prata med olika människor. Arbetet som lotsoperatör kräver att du har känsla för service och är kommunikativ. Vi är bemannade dygnet om och som lotsoperatör gör vi så kallade rundpass, vilket innebär att vi jobbar morgon-, kvälls- och nattpass. Jag trivs med flexibiliteten i arbetstid, det passar mig bra.

För att få arbeta som lotsoperatör måste du ha ett VHF-certifikat. Sedan en tid tillbaka har Marstrand ändrat sin organisation och gjort en kombinationstjänst; man arbetar som både lots- och VTS-operatör. Att arbeta som VTS-operatör kräver dessutom att du har fartygsbefäl klass VII, och för att Sandra ska kunna fortsätta som operatör även i Marstrand måste hon därför komplettera sin utbildning.

- Jag läser in kursen på Chalmers under ett år, det är en distanskurs som jag läser på ledig tid. Skulle det någon gång krocka med jobbet har jag möjlighet att gå ifrån. För mig är det positivt med kravet på utbildningen, jag får större bredd och mer omväxlande arbetsuppgifter. Dessutom kan jag jobba både i Göteborg och Marstrand och det gillar jag.

Vad gör då en lotsoperatör? Sandra funderar lite och skrattar.

- Ja, jag funderade på hur jag skulle förklara detta då arbetet innebär många olika uppgifter. Men man kan säga att vi i grunden jobbar med logistik. Vi ska se till att alla, fartyg, båtmän, lotsar, trosshanterare med flera, finns på rätt ställe vid rätt tillfälle. Många faktorer spelar in. Vi måste ta hänsyn till vilotidsregler, restider, lediga hamnplatser, väder och vind, övriga lotsuppdrag och vilka styrsedlar som gäller. I början var det otroligt mycket att ha koll på, men man lär sig. Det gäller att hela tiden ha en dialog med fartyg och våra gubbar. Dessutom sköter vi avgiftskontroller och fakturerar kunden.

Sandra berättar att Gothenburg Approach, som är ett samarbete mellan Sjöfartsverket och Göteborgs hamn AB, har ökat dialogen och gjort hennes arbete lättare.

- Genom att vi sitter tillsammans och hela tiden kommunicerar kring olika frågor får jag snabbare rätt information och det påverkar min planering vilket i slutänden är positivt för de som ska ut på uppdrag.

Vad är ditt bästa minne under dina första år som lotsoperatör?

- Det är när det är hur mycket båtar som helst och när det bara går så där jäkla bra och allt bara flyter på, alla är nöjda både kunder och våra utförare.

Ur Sjörapporten nummer 5, 2013.

Dela artikeln