Farledsprojekt

I Sjöfartsverkets uppgift ingår att inrätta och hålla miljöanpassade och säkra sjövägar som tillgodoser sjöfartens behov. Härigenom ska sjö- och miljöolyckor förhindras.

Målet är att antalet incidenter och olyckor som beror på farledshållningen ska vara noll. För att klara det krävs det kontinuerliga insatser för att förbättra farlederna och öka säkerheten för fartygen som trafikerar dem.

Sjöfartsverket driver tillsammans med hamnar, kommuner och andra myndigheter flera farledsprojekt i syfte att öka säkerheten och anpassa farlederna till moderna fartygsflottor.

Under de senaste åren har insatser gjorts för att förbättra farlederna in till bland annat Göteborg, Stockholm, Norrköping, Malmö, Trelleborg och Gävle. Närmast på tur står Mälaren och Luleå.

Genom att klicka på bilderna nedan eller i menyn till höger kan du läsa mer om aktuella och nyligen avslutade farledsprojekt.

MSW REPORTAL

FACEBOOK

2018-10-16

Facebookbild

I Sverige finns i dag ungefär 64 000 övergivna eller sjöodugliga fritidsbåtar. Bara en bråkdel av dessa skrotas och återvinns. Gamla övergivna båtar kan läcka plast och andra farliga ämnen. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har därför avsatt två miljoner kronor för att få fler båtägare att vilja skrota sina gamla båtar i höst. I dag finns inget system för producentansvar för fritidsbåtar utan ansvaret för skrotning ligger hos den sista ägaren. Av cirka 900 000 fritidsbåtar i Sverige är över 100 000 båtar 40 år eller äldre.