
Den nya bogserbåten väntas tas i bruk vintern 2018.
Större fartyg i Luleå hamn leder till behov av ny och starkare bogserbåt som även uppfyller den senaste tekniska utvecklingen på området.
Luleå hamn har i dag tre isbrytare. En av dem, Victoria, ska säljas till förmån för den nya som beställs inom en snar framtid.
– Den blir mycket lättmanövrerad, får bättre säkerhet och har högre kapacitet än våra nuvarande, säger Mikael Rönnbäck, samordnande befälhavare för bogserbåtarna i Luleå.
Unik i landet
En designstudie har faktiskt redan gjorts som ska svara upp mot våra kommande behov och ge de bästa förutsättningarna.
Det blir den första i Sverige som förbereds för hybriddrift och som dessutom uppfyller polarklassens krav för vinter, is och kyla. I hela världen finns det kanske tio stycken av detta slag.
Kapaciteten i en bogserbåt mäts i Bollard Bull. Victorias kapacitet på området är 26 ton. Den nya bogserbåtens blir minst 80 ton. Lika lång som de nuvarande, men en meter bredare.
– I dag kan fartygen som går in till Luleå ha 55.000 i max last. Med Malmporten blir det 160.000– 200.000 ton som tak, förklarar Mikael Rönnbäck.
– Våra bogserbåtar är lite klena så i år blir första gången vi måste hyra in sådan kapacitet från Finland. Men nu tar vi höjd mot Malmporten. Förhoppningsvis är den nya bogserbåten i drift till vintern 2018, summerar Mikael Rönnbäck.

Mikael Rönnbäck är samordnare för lotsbåtarna i Luleå hamn.