Start > Sjöfartskonvojen > Framtidens arbetsmarkn...

Foto: Sara Winsnes

Imola Szántó har inte släktträdet fullt av sjömän, och lite sommarfiske från ekan är hennes enda bekantskap med sjöliv under uppväxten. Hon är juridikstudenten som varvar salstentor i civilrätt med isbrytarpraktik.

- Jag har aldrig tänkt att ett yrke är för en specifik person. Det går att lära sig det mesta, säger Imola Szántó som håller med om att det är ganska annorlunda studier på sjökaptensprogrammet jämfört med många andra utbildningar.

- Jag började läsa juridik direkt efter gymnasiet, sen hade jag en klassisk kris och tog en studiepaus. Då passade jag på att plugga något annat.

Med vänner som jobbar inom sjöfarten hade hon fått upp ögonen för de olika utbildningarna som finns och tyckte att det verkade spännande. Därför började hon läsa Fartygsbefäl klass VII i Kalmar, blev kvar och sökte sen sjökaptensprogrammet.

- Det är omväxlande och väldigt annorlunda mot juridikstudierna där man bara sitter i skolbänken och inte får se så mycket av det verkliga arbetslivet. Här är man aldrig speciellt länge i skolan förrän det är dags att gå ut på praktik igen.

Utbildningen är repeterande på ett sätt som hon uppskattar. De teoretiska momenten sätts i praktik under övningar i simulatorer eller ute på utbildningsfartyg M/S Calmare Nyckel. Sedan upprepas de igen under praktiken ute på fartygen, i mer skarpt läge än innan.

I början av utbildningen handlar det mycket om säkerhet, sjövägsregler och navigation. Här ingår att i en simulator köra vissa rutter med olika fartyg och tillämpa den kunskap man hittills lärt sig på de hinder som dyker upp längst vägen.

- Det är roligt och väldigt bra, ingenting kan ju hända på riktigt i simulatorn. Men det kan bli stressigt ibland och ge hög puls - det gäller att inte halvsova!

Utbildningen har också en kurs i stabilitet och lasthantering hos fartyg – hur ska olika fartyg lastas för att få dem att flyta på ett visst sätt?

- Det är pilligt och roligt med sådana frågor, jag gillar att räkna. Vi övar också på hur man går i och vänder livflottar och hur man överger fartyg med fritt fall-livbåtar. Det ger en bra bild av svåra situationer som faktiskt kan uppkomma.

Det är en stor bredd på kurserna, och några av de andra handlar om tidvattnet, astronomisk navigation, radiokommunikation, sjörätt, arbetsrätt, manövrering och bryggtjänst.

Sjöfartsbranschen behöver kvinnor och mycket tyder på att hela branschens framtid är hotad om inte även kvinnor får en lika given plats som män. Imola pratar om att inte avskräckas, men att det är ännu viktigare att inte sticka under stolen med att det är tufft att vara kvinna i branschen.

- Det är inte omöjligt att vara tjej till sjöss, men man måste vara beredd på att det finns män som har problem att jobba ihop med kvinnor. Det har ingenting med nationalitet att göra. Det finns bara individer i den här frågan.

- Branschen måste jobba för att det ska förändras och bli bättre för kvinnor. Förhoppningsvis blir det så för varje ny person som går ombord, att de tjejer som kommer efter mig får ett bättre bemötande än vad jag ibland mötts av.

Oron som finns hos många kvinnor kring att gå till sjöss är befogad, trots den medvetenhet som bland annat #lättaankar bidragit till.

- Men jag har aldrig haft så roligt som till sjöss. Alla dem jag träffat som jag normalt sätt aldrig skulle ha umgåtts med, säger hon och berättar om en sjöman i 60-års åldern som hon tränat med ombord.

- Vi har sen suttit och pratat om allt från hjärtesorger till barndomsminnen. Det är annorlunda jämfört med ett kontor, det finns en möjlighet att komma nära människor på sjön när man inte går hem efter jobbet varje dag. Det märks att vi har mer gemensamt än vi först trott.

Med ungefär ett år kvar på båda utbildningarna håller Imola framtiden öppen med en lagom dos nervositet.

- Man ska vara lite nervös och ha respekt för sina arbetsuppgifter. Det handlar inte bara om stora ekonomiska värden inom sjöfarten, utan även om människoliv och om miljön. Men det ska bli väldigt skönt och roligt att bli klar, att få gå ut och visa vad jag kan.

Dela artikeln