24-timmarsfotboll 2016

Den 26 augusti var det dags för den 34:e upplagan av 24-timmars på Rosenhill i Göteborg. Det var ett tufft jobb för de ansvariga kring turneringen med tävlingsansvarige Glenn Hjelle i spetsen. Förberedelserna satte igång långt innan turneringen som traditionsenligt spelas den sista helgen i augusti. Det fanns ingen tid att slappna av när turneringen väl kickats igång och vilken fart den tog!

I den inledande matchen på turneringen mellan Stena Saga och Silja Serenade tog det bara några få sekunder innan Silja Serenade hade gjort turneringens snabbaste mål. Desto mer glädjande för Stena Saga var det fantastiska stöd laget hade vid sidan av planen. Laget tog senare också fick priset ’’Bästa Cheerleaders’’.

Finalen var en repris på 2015 års final och spelades mellan Stena Jutlandica med turneringens målvakt Leo Johansson och Klippans båtmän som hade turneringens bästa spelare i Alexander Simonsson, som stod för totalt 15 mål. Den här gången var det Klippans båtmän som drog det längsta strået och lyckades vinna med 2-0.

De svenskflaggade fartygen kunde även passa på att öka på sina poäng i Sjöpokalen, genom grenarna kulstötning och stående längdhopp. Där gjordes några väldigt fina resultat. Bland annat stötte både Daniel Lindgren från Stena Danica och Emil Kanetur från Stena Saga mycket fina 12,84 meter på herrsidan. På damsidan gjordes helgens längsta stöt av Caroline Bergström, Stena Scandinavica, som skickade iväg kulan 8,07 meter.

Efter finalen, på lördagskvällen, avslutades fotbollsfesten på Valands festvåning på Avenyn, där spelare och lag fick ta emot sina priser.

TEXT ADAM NORDSTRÖM
FOTO PATRIK NYMAN, ADAM NORDSTRÖM

RESULTAT:

1. Klippans båtmän
2. Stena Jutlandica
3. Blatte United
4. Silja Serenade

All-star team:

Målvakt: Leo Johansson, Stena Jutlandica
Alexander Simonsson, Klippans Båtmän
Mattias Janiviec, Stena Jutlandica
Jukka Anttila, Silja Serenade
Janne Henriksson, Silja Serenade
Viktor Vikland, Klippans Båtmän
Wikim Vikland, Klippans Båtmän

Se hela resultatlistan här.

Dragga (sweep resp. drag);

dels att med hjälp av dragg söka efter drunknad eller föremål under vattenytan, dels om ankaret när detta ej hålls på plats, liksom om det sålunda drivande fartyget.

> Fler sjötermer som du behöver veta!