Start > Farledsprojekt > Mälarprojektet > Nyheter


Strax efter klockan sju på lördagsmorgonen rullade de första betongbilarna fram.

På lördagsmorgonen inleddes undervattensgjutningen av bottenplatta med bottenförankringar i norra byggropen. 50-talet betongbilschaufförer kommer att köra sammanlagt 1700-2000 kubikmeter till söndag morgon.

Betongleverantören har ungefär 150 personer i gång under helgen. Fabrikerna i Tumba och Hammarby körs med en tredje fabrik i Värtahamnen ligger i beredskap. Till det kommer jourpersonal för el, hydraulik och reparationer.

Entreprenören Züblin har 50-talet personer på plats och dessutom har gjutningen lett till att säkerheten förstärkts med både vägvakter och väktare. Den vanliga fordonstrafiken genom området är avstängd under tiden som arbetet pågår, men allmänheten kan passera förbi via Slussbron.

Vidare finns ett internationellt dykteam på plats med tre personer.

Prover tas

Kvalitétsprover på betongen tas så produkten håller bra kvalité och har bra egenskaper. Betongen leds ned i vattnet via två betongpumpsmaster om vardera drygt 50 meter. Det måste vara ett kontinuerligt flöde av 800-1000 kubikmeter i timmen för annars uppstår problem. Dykaren flyttar i sin tur röret allt eftersom och fördelar ut betongen jämnt med hjälp av en "surfer", grovt förenklat en upp och ned vänd tratt. Dykaren jobbar på 14 meters djup och trots strålkastare på hjälmenen är synfältet mycket begränsat. Dykaren har radiokontakt med en kollega som även sköter lufttillförseln. En tredje kollega står i beredskapsläge.

-Eftersom gropen ligger under grundvattennivå skulle botten tryckas upp om vi först hade torrlagt gropen. Gjutningen är tvungen att ske i vatten, förklarar Peter Knutsson, byggledare Betong, Sjöfartsverket, Södertälje.

Ännu en gjutning

När gjutningen är klar har man byggt en "temporär torrdocka" som mäter ungefär 1500 kvadratmeter där bottenplattan är 1 meter tjock . Plattan behövs för att man ska kunna pumpa ut vattnet succesivt så gropen blir torr, och den ger också stöd för spontväggarna. Efter ytterligare moment väntar sedan gjutning i vår av en ny platta ovanpå. På den byggs slussporten som sedan "flottas ut" på plats.

-Arbetet flyter på bra, om uttrycket tillåts. Det är verkligen många parametrar som måste stämma tillsammans för ett bra resultat, summerar Peter Knutsson.

Samma process kommer att upprepas i södra gropen, med början nästa helg.


Betongbilar på kö till provtagningen av kvalitén.


Peter Knutsson förklarar hur slussen kommer att byggas.

Dela artikeln