Lotsområde Göteborg
Eskortpliktiga tankfartyg med LOA under 230 m:
|
Siktrestriktion: |
Min 0.5 NM |
Tankfartyg med LOA mellan 230 m till 290 m:
|
Vindrestriktion: |
Max 15 m/s (medelvind vid Måvholmsbådan) |
Siktrestriktion: |
Min 2 NM |
Siktrestriktion ballast: |
Min 1 NM |
Tankfartyg med LOA lika med eller överstigande 290 m (VLCC):
|
Ankomsten ska ske i dagsljus. Fartyget kan bordas en timma före solens uppgång och tre timmar före solens nedgång. För avgången gäller att den ska ske från kaj i dagsljus. Det kan vara möjligt, att då exceptionella vädersystem är i antågande, avgå med VLCC utan dagsljus. Ett sådant avsteg från gängse praxis kan ske endast under förutsättning att samråd skett mellan lots/befälhavare och hamkapten samt lotsområdeschef.
Vindrestriktion: |
Max 10 m/s (medelvind vid Måvholmsbådan) |
Siktrestriktion: |
Min 2 NM |
Torrlastfartyg med LOA överstigande 300 m:
|
Större bild
Vindrestriktion: |
Max 17 m/s (medelvind Trubaduren) 15-17 m/s efter särskild bedömning |
Siktrestriktion vid ankomst: |
Min 0.25 NM |
På grund av kajens utformning och läge gäller följande restriktioner för bilfartyg (eller fartyg med liknande vindareal) med LOA > 190 m.
Ankomst: |
Max vind:16 m/s (medelvind vid "Karet") |
Avgång: |
Max vind:18 m/s (medelvind vid "Karet") |
Avgångar i vindstyrkor > 18 m/s, kan komma ifråga, endast då exceptionella vädersystem är i antågande och bara under förutsättning att samråd skett mellan lots/befh och hamnkapten samt lotsområdeschef.
Arendal - kryssningsfartyg
|
Max vind för fartyg med loa 300 m eller mer är 10 m/s vid Måvholmsbådan.
Amerikaterminalen - kryssningsfartyg
|
Max vind för fartyg med LOA från 215m till 225m, 12 m/s vid Majnabbe.
Max vind för fartyg med LOA överstigande 225m, 10 m/s vid Majnabbe.
