Godsnavet som växer med sjöfarten
Nyhet 2018-01-26
Sjöfarten får en framtida nyckelroll för Södertälje och Stockholmsregionen. Det menar Mats Johannesson, samhällsbyggnadsstrateg hos Södertälje kommun.

– I Södertälje passerar två motorvägar, liksom stambanan, Svealandsbanan och Grödingebanan. Utanför Nynäshamn ska Norviks hamn byggas. Den får visserligen högre kapacitet än Södertälje hamn, men jag upplever att hamnarna komplettera varandra, säger Mats Johannesson.
På det gamla militärområdet Almnäs håller ett stort gods- och logistikområde för södra Stockholm på att utvecklas. Det är drygt 1000 hektar stort vilket motsvarar ungefär 20,000 fotbollsplaner.
– Vi kan välja och sovra bland intressenterna, fortsätter han.
Bred erfarenhet
Mats Johannesson har under sammanlagt fyra- fem års tid fått ett "helikopterperspektiv" när det gäller sjöfartsfrågorna i Södertälje. Främst ombyggnaden av slussen och kanalen men även farledsprojekt Landsortsfarleden utifrån sina tidigare yrkesroller: Tidigare chef för näringsliv och infrastrukturenheten vid Länsstyrelsen i Stockholms län och tidigare chef för planeringsenheten vid Trafikverket Region Öst i Eskilstuna.
Han har förståelse för betydelsen av en säkrare och utbyggd farled med högre kapacitet än i dag och därför är det självklart att Sjöfartsverket fått uppdraget att utreda förutsättningarna.
Johannesson har suttit med i styrgruppen för finansieringen av projektet och dessutom deltagit i åtgärdsvalsstudien, där berörda parter pratar sig samman för att få en helhetsbild och hittar hållbara förslag på lösningar.
Landsortsfarledens höjda kapacitet ger också nya möjligheter för hamnen med exempelvis omlastning av produkter på pråm för insjötrafik runt Mälaren. I hamnen behövs bättre anslutningar till de stora Europavägarna bredvid och likaså behöver järnvägstrafiken elektrifieras inom hamnområdet.
Trafikverket ansvarar för dessa frågeställningar och Johannesson understryker den goda dialogen som förs i fallet.
– Södertälje kommer att bli känd som framtidens sjöstad, men allmänheten förknippar nog Södertälje mest med kringlor och bilar.
Han noterar att den föreslagna nya dragningen också fört med sig att en del boende längs farleden tror att både berghällar och uddar ska sprängas bort i samband med projektet.
En del boende, med egna brunnar vid Oasen och Mörkö, är rädda för att saltvatten kan börja tränga in i brunnarna till följd av sprängningarna, detta efter somrar med varm väderlek som lett till mindre vatten i brunnarna. Oro och otillräcklig kunskap skapar lätt en opinion, bedömer Mats Johannesson.
– Från Södertälje kommuns sida ser vi inte några risker i samband med farledsbygget. Vi har full insyn i Sjöfartsverkets arbete och jag har det största förtroendet för hur arbetet genomförs.
Framtidsscenario
Även om regeringen satsar mer på sjöfarten, tror Johannesson ändå att en sådan utveckling kommit till stånd.
– Globaliseringen och omställningen till mer klimatsmarta transporter betyder mer än man tror. Det finns en stor drivkraft i att avlasta både bilnätet och järnvägsnätet till förmån för godstransporter till sjöss.
"Rigorös riskinventering"
– En rigorös riskinventering görs i förväg och länsstyrelsen upprättar sedan ett kontrollprogram som måste följas av entreprenören, säger Tage Edvardsson, Senior Advisor.
Vattenspegeln kommer inte att ändras när arbetena börjar. Vare sig kobbar eller skär sprängs bort i samband med arbeten för Landsortsfarleden.
– Riskbedömning görs av allt som kan påverkas av kommande sprängningsarbeten. Inspektioner sker av brunnar och byggnader som kan vara berörda, fortsätter han.
Riktvärden tas fram för vart och ett av objekten och dessa ingår i kontrollprogrammet som fastställs av länsstyrelsen.
Entreprenören måste sedan följa kontrollprogrammet och genomföra vibrationsmätningar för att visa att beslutade värden inte överskrids.
- Sjöfartsverket har tidigare genomfört ett tiotal projekt med sprängningar betydligt närmare bebyggelse än vad som nu är fallet. Och det har inte skapat problem någonstans, understryker Tage Edvardsson