Unik miljökonsekvensbeskrivning
Nyhet 2019-11-27
Miljökonsekvensbeskrivningen i projekt Landsortsfarleden är unik. Unik eftersom regeringsbeslut ska tas om att få inrätta två nya farledsavsnitt för första gången i svensk sjöfartshistoria. Terese Billberg är konsult på företaget Ramböll och leder arbetet med framtagning av miljökonsekvensbeskrivningen på uppdrag av Sjöfartsverket.

Projekt Landsortsfarleden består av två delar; tillåtlighet respektive tillstånd. Tillåtlighet gäller inrättade av två nya farledsavsnitt för Fifång–Regarn samt Oaxen–Skanssundet som avgörs på övergripande nivå av regeringen. Tillstånd handlar om de åtgärder som behövs för höjd kapacitet och säkerhet i farleden.
– Beslut om tillåtlighet tas av regeringen eftersom ärendet är mycket komplext, säger Terese. Ansökan om tillåtlighet lämnades in till regeringen i början av 2019 men inget besked har lämnats än.
Lagstyrt
Terese Billberg och fem–tio konsulter jobbar parallellt på med tillståndsfrågan som bland annat gäller muddring och dumpning (vattenverksamhet) samt farledsutmärkning som behövs för ökad kapacitet och säkerhet i den nya farleden.
Med Sjöfartsverkets tekniska beskrivning av muddringsplatser och nautisk design med mera, gör konsulterna beräkningar och bedömningar.
När arbetet i vatten väl inleds i praktiken, görs regelbundna kontroller för att följa upp tidigare beräkningar och bedömningar. Dialogen med Sjöfartsverket är omfattande i dessa frågor.
– Vi vare sig kan eller får gena i beslutskurvorna eftersom vårt arbete styrs av Miljöbalkens 11:e kapitel om vattenverksamhet, understryker Terese.
Konsulternas uppdrag är bland annat att beskriva tänkbara scenarion och konsekvenser utifrån vattenverksamheterna och sjöfartens påverkan, i ett kortsiktigt respektive långsiktigt perspektiv.
Omfattande
När det gäller tillståndsdelen handlar arbetet mycket om den direkta och indirekta påverkan som vattenverksamheterna innebär.
Målsättningen är att bli klar med huvuddelen av MKB:n till årsskiftet 2019/2020. När regeringen sedan ger tillåtlighet för de två nya farledsavsnitten, kan ansökan om tillstånd för vattenverksamhet skickas in till mark- och miljödomstolen.
Beroende på myndighetens arbetsbelastning tar en sådan prövning troligen cirka ett år. I den instansen ska aktuellt område besökas på plats av rättens ledamöter och experter.
Efter fastlagd dom med tillstånd, som ofta sker med restriktioner eller krav på åtgärder, dröjer det ytterligare innan det fysiska arbetet på plats kan inledas.
Domstolsbeslutet kan också överklagas, men då måste nya uppgifter kunna presenteras som motiverar en överprövning i mark- och miljööverdomstolen.
– Allting tar tid och är omständigt men samtidigt väldigt spännande. Landsortsfarleden är faktiskt ett ganska udda projekt just med tanke på regeringsprövningen, avslutar Terese.