Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

"Näringslivet behöver nya isbrytare"

Nyhet 2021-03-30

Med Malmporten följer fartyg som vintertid behöver en 32 meter bred isränna. Dagens statsisbrytare klarar 28 meter. ­– Utan nya isbrytare kommer de största fartygen att köra fast i den nymuddrade farleden, säger Birgitta Ahlqvist, ordförande i Luleå Hamn AB.

Richard Johansson kontrollerar motorerna och gör tummen upp för varje ventil som öppnas.
Richard Johansson kontrollerar motorerna och gör tummen upp för varje ventil som öppnas. Arkivbild. Foton: Agne Hörnestig.

Luleå Hamn hanterar i dag ungefär 8–9 miljoner ton i godsvolym. Enbart H2 Green Steels satsning i Boden innebär ökad godsvolym till cirka 16 miljoner ton 2030.

– I dag anlöper 600–700 fartyg årligen Luleå, men med den utveckling som kommer pratar vi om cirka 1 000 fartyg årligen. Alltså: Ett nytt fartyg varje dag hela året. Det är en utveckling som ingen kunde förutspå för någon månad sedan, säger Birgitta Ahlqvist verksam i Luleå Hamn sedan 1998.

Viktigt att agera nu

– En av grundbultarna för Malmporten är att vi ska kunna ta emot fartyg 230 x 32 meter vintertid och då behövs nya isbrytare som kan leva upp till näringslivets förväntningar.

– Situationen är minst lika akut för Skellefteå där batterifabriken Northvolt byggs.

– Nya statsisbrytare är en förutsättning för den framgångsvåg som bildligt talat sköljer över oss nu. De måste fram. För hela Sveriges skull.