Nya lotsbåtar till Sjöfartsverket
Nyhet 2022-10-31

Sjöfartsverket får under hösten tre nya lotsbåtar. Till det yttre påminner de om de befintliga, men invändigt finns det flera förbättringar för både människa och miljö.
De nya lotsbåtarna har samma beprövade och sjösäkra utformning som verkets befintliga lotsbåtar, men har uppdaterats med ett ljust och fräscht innehåll och med modern teknik. Ett stort fokus har varit att förbättra arbetsmiljön för lotsarna och båtmännen. Forskare från Arbetsmiljö- och miljömedicin norr vid Umeå universitet har varit till hjälp när det gäller att utforma den nya styrhytten. Dessutom har lotsar och båtmän varit delaktiga i arbetet för att styrhytten ska bli så bra som möjligt för olika medarbetares behov och hur arbetsuppgifterna utförs.
Bland annat har skärmar och reglage bättre placeringar, det finns särskild belysning för dag- respektive nattarbete och en stabil stol med fotstöd och flera inställningsmöjligheter samt armstöd som gör det lätt att nå viktiga reglage.
– Vi utgick från hur vi arbetar på båten och vilken information de behöver ha, förklarar Patrik Frick, rederiinspektör och projektledare vid Sjöfartsverket, som lyfter vikten av att både lotsar och båtmän varit med i projektet.
De nya båtarna är också bättre ur miljösynpunkt. Det är en ny avgasrening i motorerna som uppfyller dagens höga krav och på sikt finns det möjligheter att konvertera fartyget till metanoldrift. Dessutom är båtarna förberedda för eventuell inkoppling av fjärrvärme i hamnar och vid kajer vilket sparar energi. På taket sitter en luftvärmepump för kylning att jämföra med det gamla systemet att kyla båten med havsvatten.
– Vår förhoppning är att det ska bli både billigare och enklare när det gäller installation, service och underhåll, säger Patrik Frick.
Det finns även mindre, men smarta, förbättringar. Till exempel går det snabbt att släcka hela båten med en enskild knapp för att spara ström. Lika fort och smidigt går det att tända upp hela båten igen.
De tre nya lotsbåtarna kommer utgå ifrån Göteborg, Marstrand och Lysekil och levereras till Sjöfartsverket under hösten.

