Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Stabil lotsning av brinnande fartyg

Nyhet 2021-12-11

06.00 på lördagsmorgonen inleddes lotsningen av det brinnande fartyget Almirante Storni in mot Göteborgs Hamn. 11.00 kunde nöjda lotsar se tillbaka på en intensiv vecka.

Det var förra lördagen, den 4 december, som larmet inkom till JRCC att ett fartyg som låg vid ankar hade börjat brinna. Fartyget låg nära fyren Trubaduren vid Vinga utanför Göteborg. En räddningsinsats startades och fungerade väl enligt rutinerna.

När branden var identifierad, räddningshelikoptrar och båtar på plats, erbjöds möjligheten om evakuering av de 17 personerna ombord. Kaptenen, som bestämmer över fartyget, beslutade dock att behålla alla besättningsmän ombord för att istället fokusera på att släcka branden.

Fartyget hade lasten full av inplastat trävirke som tagit eld i fören. Eftersom både fartygets motorer och bunker (bränsle) fanns i aktern fanns det ingen omedelbar risk för explosion eller liknande incidenter.

Almirante Storni lotsas in till Göteborgs Hamn

Många myndigheter och organisationer blev snabbt inblandade i operationen som innebar att ett flertal fartyg sattes in för att vara behjälpliga med att släcka elden.

- Det är en stor operation med många inblandade som måste koordineras på ett bra sätt. Det är viktigt att alla gör sitt jobb på ett bra sätt, säger Anderas Arvidsson, lotschef på Sjöfartsverket.

Släckningsarbetet har pågått hela veckan, men det brinner fortfarande, trots konstant bekämpning i form av flera fartyg som sprutat vatten på lasten.

Våra lotsar, båtmän, VTS:en (sjötrafikledningen) och övriga medarbetare i lotsområdet har under hela veckan varit med och planerat hur fartyget ska kunna köras i land. Lotsningen inleddes 06.00 på lördagsmorgonen den 4 december.

- De största utmaningarna för en lotsning av den här typen är inte själva lotsningen, där har våra lotsar en gedigen utbildning och erfarenhet. Riskerna och utmaningen är att ha en plan för olika scenarion som kan inträffa, säger Andreas Arvidsson, lotschef.

Klockan 11.00 kan vi konstatera att lotsningen och operationen in till kaj gick mycket bra tack vare våra väldigt kompetenta lotsar och medarbetare som planerade, och tog in båten till Göteborgs Hamn.