Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Vintersjöfartsforskningen firar 50 år

Nyhet 2023-10-03
Vintersjöfart 50 år, bild på skepp med massa is

I år firar den svensk-finska vintersjöfartsforskningen 50 år. En extern utvärdering har gjorts och ger samarbetet högsta betyg.

På 50-talet skrev de nordiska länderna på ett samarbetsavtal som bland annat innebar ett stärkt samarbete mellan de nordiska länderna. 1961 skrevs det första avtalet om ett samarbete när det gäller isbrytning. Det följdes även upp när det gäller forskningen av vintersjöfart, där ett avtal skrevs 1972.

Förra året initierades därför en extern utredning för att se närmare på de 50 åren vi samarbetat inom vintersjöfartsforskningen. Idag redovisades deras utredning på Rosenvik där representanter från finska Trafikledsverket och Transport- och kommunikationsverket. Även svenska Transportstyrelsen, Energimyndigheten och Infrastrukturdepartementet fanns på plats.

50 år och 127 projekt senare

Utredningen är gjord av professor Lauri Ojala och Jan Nylander som bara har gott att säga om samarbetet. De har utvärderat alla de 127 projekt som genom åren fått forskningsmedel. Sammantaget vill de hylla samarbetet och säger att det är väldigt väl skött och att andra borde lära sig av oss. Forskningen som gjorts är väldigt konkret, nyttig och kostnadseffektiv.

Bild på Jan nylander och Lauri Ojala
Utredarna Jan Nylander och Lauri Ojala.

Utmaningar för vintersjöfarten

Isbrytningen är, och har varit, väldigt viktigt för både Sverige och Finland och kommer fortsätta vara viktig lång tid framöver. Utredningen pekar specifikt på flera kommande utmaningar, bland annat den massiva satsningen på industrier framförallt i Norrlands inland, men också i Finland, som kommer öka sjötransporterna rejält. Enbart Luleås hamn beräknas öka från dagens 600 anlöp per år till 2 500 anlöp per år 2030.

Det finns även andra utmaningar som vinstersjöfarten står inför. Vindkraftsparker till havs är en av dem – och hur det påverkar isbrytning. En annan utmaning är att rederierna idag ställer om till mer hållbara fartyg, vilka sänker deras isbrytningsklassning, som i sin tur innebär att de oftare kommer behöva assistans av isbrytare.  

Rekommenderad läsning

adam-andersson-atle-4

Nya isbrytare

Nyfiken på hur de nya isbrytarna fungerar?

Tjuvkika på nya isbrytare