Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Lättviktsbåtar förstärker lotsverksamheten

Nyhet 2024-05-08
Skissbild på lättviktsbåt i vatten.
Konceptbild på den nya lättviktsmodellen av lotsbåt.

Sjöfartsverket utökar sin fartygsflotta med nya lotsbåtar av lättviktsmodell. Den nya modellen har väsentligt lägre förbrukning och klimatavtryck än befintliga lotsbåtar.

Sjöfartsverket är i en spännande fas och arbetar aktivt med att effektivisera verksamheten i syfte att minska klimatpåverkan. Nu står det klart att till att börja med två nya, energieffektiva lotsbåtar kan börja användas i verksamheten till årsskiftet.

— De nya lättviktsbåtarna blir ett bra komplement till våra befintliga lotsbåtar, säger Björn Andreasson, som projektlett upphandlingen av de nya båtarna.

Båtarna är av aluminium och beräknas förbruka ungefär en tredjedel av vad de tyngre lotsbåtarna gör idag. De blir cirka 13 meter långa, 3,6 meter breda och kommer att väga runt åtta ton. Sjöfartsverkets befintliga lotsbåtar väger cirka tre gånger så mycket.

De nya båtarna kommer att drivas med diesel.

— Vi hade gärna sett helt eller delvis elektrifierade båtar, men det kom inte in några anbud på det i vår upphandling. Det är möjligt att köra de nya båtarna på HVO, även om de inte drivs av fossilfritt bränsle kommer det att ge stor effekt genom minskad förbrukning, säger Björn Andreasson.

Det är båtmännen som kör lotsbåtarna, så att lotsen får en säker och effektiv transport ut till de fartyg som ska lotsas in i hamn. Carl Bergenfelt är båtman i Helsingborg och har testkört den nya båtmodellen.

— Jag kände snabbt att det blir ett gott komplement till våra stora och tunga båtar. Det krävs en lite aktivare körning jämfört med våra befintliga båtar eftersom den är mindre och lättare. Det är lite som lotsbåtarnas svar på en sportbil; pigg och reagerar snabbt, lättkörd men ändå stabil och trygg.

Lotsbåtarna används också vid sjöräddningsuppdrag.

— Lättviktsbåtarna kan gå lite fortare, är mindre djupgående och det finns genomtänkta arbetsytor på däck, vilket är positiva egenskaper inom sjöräddningen, säger Carl Bergenfelt.