Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

De vände förutsättningarna för Almirante Storni

Runt klockan två på lördagseftermiddagen den 4 december utbryter en brand i lasten ombord bulkfartyget Almirante Storni. Släckningsarbetet ute till havs pågår i över en vecka innan fartyget kan tas in till hamn. Insatsen kräver resurser från Sjöräddningssällskapet och Kustbevakningen till räddningstjänsten, Försvarsmakten och många fler. Först på plats finns Sjöfartsverkets båtmän, och ansvaret att få Almirante Storni tryggt till hamn ligger i verkets lotsars händer.

Fartyget brinner längst fram och en annan båt försöker släcka branden.
Foto: Filip Johansson

Sjöfartsverkets båtmän Filip Johansson och Lars-Åke Jonsson är på väg för lotsutsättning i Göteborg, när de hör på radion hur bunkerfartyget Amak-Swan försöker få kontakt med bulkfartyget Almirante Storni. De har sett rökutveckling i lasten, och frågar om det brinner ombord.

- När du hör något sådant reagerar du alltid, speciellt när ingen respons kommer, berättar Filip Johansson.

- Det är öppet hav där ankarrutorna i Göteborg är placerade, så vi ser att det stiger rök från där Almirante Storni ligger.

Strax efter det kommer Sjö- och flygräddningscentralens anrop till alla enheter i området om brand ombord Almirante Storni. Båtmännen besvarar anropet, skyndar sig att sätta av lotsen på fartyget som ska lotsas och sätter kurs mot Almirante Storni.

Filip och Lars-Åke- befinner sig relativt nära det brinnande fartyget, och de förbereder sig och lotsbåten för brandbekämpning. De blir första räddningsenheten på plats.

Det blåser friskt på platsen. Vinden ligger på i fören vilket innebär att branden, som är långt fram i fören, och röken sprider sig akteröver, mot bryggan. Både besättningen ombord Almirante Storni och flera mindre båtar från Sjöräddningssällskapet och Kustbevakningen försöker förgäves släcka branden.

Ingen av enheterna på plats har kapacitet att bekämpa branden, och båtmännen bedömer att fartyget snabbt riskerar att bli övertänt i vindbyarna.

- Det enda vi kan göra är att vinna tid så att andra enheter som är på väg ska hinna fram innan Almirante Storni är övertänd. Så även om vi är mycket mindre än fartyget bestämmer vi oss för att försöka putta runt henne, så att elden inte ska ha vinden med sig, berättar Filip.

Båtmännen på lotsbåten gör en risk- och konsekvensanalys, rådgör med Sjö- och flygräddningscentralen som koordinerar hela räddningsinsatsen, och erbjuder sig att göra ett försök.

- Du ska normalt inte gå in i kraftig rökutveckling. Men branden är så mycket längre förut än vi skulle befinna oss, så vi bestämmer oss för att göra det. Kan vi göra någonting vill vi försöka, för det kändes så viktigt, säger Filip.

De stänger luftventilerna, går in i röken, lägger sig mot Almirante Storni, och börjar putta. Eftersom de inte ser någonting har de kontakt med en av båtarna utanför röken.

- Sakta men säkert märker båtarna utanför röken att fartyget börjar vända på sig. Det tar lång tid, men det fungerar.

När Almirante Storni har vänts, börjar det rulla in kraftig sjö på fartygssidan där lotsbåten ligger och trycker på. Bunkerfartyget Fox Sunrise erbjuder sig att ta över för att hålla Almirante Storni på plats, eftersom hon är större och inte lika utsatt av sjön. Lotsbåten backar ifrån.

Efter en liten stund anländer bogserbåtarna, och på råd från båtmännen kopplar en av dem upp sig i Almirante Stornis akter.

Aktionen klassas som en livräddande insats, och därför ligger Filip och Lars-Åke kvar med lotsbåten ifall Almirante Storni behöver evakueras. Fler och fler fartyg ansluter för brandbekämpning.

Runt klockan nio på kvällen sker skiftbyte för Sjöfartsverkets båtmän.

- Det går såklart inte att veta hur det hade gått om vi inte puttat runt henne, men det bidrog till att branden inte fick vinden med sig längre. Det kändes som ett väldigt viktigt moment, summerar Filip Johansson.

Text: Emma Brask
Foto: Filip Johansson

Senast uppdaterad 2022-03-08