Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Ny teknik förenklar underhåll av prickar och bojar

Nyhet 2022-12-06
Två farledstekniker på en arbetsbåt.
Foto: Daniel Lindblad/Sjöfartsverket

Övervakning av prickar och bojar kan i framtiden skötas digitalt med hjälp av gps-teknik och på så vis spara både pengar och miljö. Det visar Sjöfartsverkets tester som genomförts utanför Arkö.

Sjöfartsverket utför årlig tillsyn av cirka 6000 flytande sjösäkerhetsanordningar, det vill säga bojar och prickar, i farleder. I snitt tillkommer omkring 40-50 felanmälningar varje månad som behöver åtgärdas. För att effektivisera uppgiften söker man hela tiden nya lösningar genom ny teknik.

- Skulle vi kunna positionsbestämma ett objekt utan att faktiskt vara på plats skulle vi kunna förlänga tillsynsintervaller för fysiska inspektioner, minska bunker- och koldioxidutsläpp, spara kostnader i fartygsresurser och samtidigt upprätthålla tillsynskravet. Vi skulle även kunna varna sjöfarten om att en sjösäkerhetsanordning hamnat ur position, säger Simon Hulterstam, gruppchef på Sjöfartsverket.

Tester har nu genomförts på 13 prickar utanför Arkö, där man förlitat sig på en teknik  som kan skicka data upp till 15 kilometer, LoRaWAN (Long Range). Tidigare har tester genomförts på GSM-nätverket, vilket inneburit för höga kostnader och för kort räckvidd. Datatrafiken är då i princip gratis från prickarna och det skulle kunna bli billigare per enhet jämfört med en 4G-uppkoppling.

- Syftet var att se om det är en teknik som fungerar, och det verkar lovande. Kan vi implementera i större skala skulle vi kunna bli både effektivare i vårt underhållsarbete och samtidigt spara miljö och pengar, säger Simon Hulterstam.