Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

S-100 Framtidens dynamiska sjökort

S-100 Universal Hydrographic Data Model (S-100) är en uppsättning internationella datastandarder för att utforma och förvalta maritima geoinformationstjänster. S-100 utvecklas av den Internationella Hydrografiska Organisationen (IHO) och blir den nya internationella standarden som ska bl.a. säkerställa att produkter och tjänster fungerar likadant i navigationssystem, oberoende av var man i världen man befinner sig.

Drönarbild som visar ett fartyg som anlöper

Sverige och Sjöfartsverket har sedan starten varit drivande i utvecklingen av dessa nya standarder.

S-100 möjliggör att kombinera olika typer av digital nautisk information, som tillsammans ger ett bättre beslutsstöd för navigatörer, till exempel:

- Elektroniska sjökort (ENC)
- Högupplöst djupdata
- Ytvattensströmmar
- Vattenstånd
- Väderinformation
- Utmärkning och navigationshjälpmedel
- Hamninformation 

Fördelar med S-100
Med hydrografiska produkter och tjänster baserade på S-100 blir det möjligt att använda sig av data från olika källor och med olika uppdateringsfrekvens i nära realtid. Detta bidrar till:

- Säkrare navigation för människor, gods och miljö
- Effektivare rutter som minskar koldioxidutsläpp och miljöpåverkan
- Lägre kostnader för sjöfarten genom ökad bränsleeffektivitet och tidsvinster
- Optimerad reseplanering och säkrare genomförande av fartygens resor


Införande av S-100
Sjöfartsverket planerar att stegvis erbjuda S-100-baserad navigationsinformation med start i januari 2026.

Navigationsprodukter och tjänster
I och med att S-100 kommer ersätta dagens elektroniska sjökort är flertalet olika produkter och tjänster under utveckling, initialt av Sjöfartsverket men så småningom aven av andra aktörer i Sverige. Nedan listas de som är planerade att finnas tillgängliga de närmste åren. 

Den elektroniska sjökortsbilden som bygger på den nya standarden. S-101 kommer ersätta dagens digitala sjökort som bygger på en standard som heter S-57. S-101 lanseras successivt från 2026 i svenska vatten. Utvecklingen nationellt sker hos Sjöfartsverket.

S-102 kommer ge navigatören möjlighet att kombinera sjökortsbilden (S-101) med högupplöst djupinformation för att hitta bättre vägval vid navigation. Planerar att lanseras under 2026 i allmänna farleder och in till hamnar. Utvecklingen nationellt sker hos Sjöfartsverket.

Att ständigt ha tillgång till aktuellt vattenstånd är inte bara en säkerhetsfråga för säker navigering men möjliggör även att kunna lasta mer på fartygen och på så sätt även minska transportbehovet. Planerar att lanseras från ca 2028. Utvecklingen sker tillsammans med Sjöfartsverket och SMHI.

Genom att kunna planera sin rutt och utnyttja de naturliga ytströmmar som finns kan fartygen både minska sitt miljöavtryck och minska kostnader för rederierna. Planerar att lanseras från ca 2028. Utvecklingen sker tillsammans med Sjöfartsverket och SMHI.

S-129 syftar till att kombinera flera olika standarder och datamängder för att hela tiden veta hur långt det är mellan kölen och botten. Detta för att möjliggöra mer effektiv lastning och en högre säkerhet vid navigering. S-129 tjänsten möjliggörs av bland annat S-102 och S-104. Sjöfartsverket bedömmer att tjänster som S-129 bör erbjudas av marknadsaktörer. 

Senast uppdaterad 2025-11-28