Farledsprojekt
Sjöfartsverket driver tillsammans med hamnar, kommuner och andra myndigheter flera projekt i syfte att öka säkerheten och anpassa farlederna för att möta sjöfartens behov.
Malmporten
Cirka 90 procent av EU:s egen järnmalmsproduktion kommer från malmfälten i Norrbotten. När Malmporten är verklighet kan fartygen anlöpa dygnet runt, året runt.
Skandiaporten
I projekt Skandiaporten planeras åtgärder för ökad kapacitet och säkerhet i farleden samt förstärkning av Skandiahamnen. Det är Sveriges enda hamn som trafikeras av världens största containerfartyg med direkttrafik på Fjärran Östern.
Mälarprojektet
Södertälje sluss och kanal anpassas till modernt tonnage med bättre framkomlighet i Mälaren till hamnarna i Västerås och Köping. Trafikverket färdigställer projektet medan Sjöfartsverket bidrar med nautisk kompetens.
Landsortsfarleden
Farledsutredning för att öka kapacitet, tillgänglighet och säkerhet i farleden mellan Södertälje och Landsort.
Slussar i Trollhätte kanal
För att säkra Vänersjöfartens framtid planerar Trafikverket i samarbete med Sjöfartsverket att bygga nya slussar i Trollhätte kanal, vid Lilla Edet, Trollhättan och Vänersborg.
Ystad farled och hamn
Ystad hamn planerar bland annat nya kajer och muddring. Sjöfartsverket avser att i anslutning till hamnens projekt att genomföra en kapacitets- och säkerhetshöjande åtgärd i farleden in till Ystad.
Karlskrona
Färjetrafiken mellan Polen och Karlskrona ökar, men inseglingen till Karlskrona är inte optimal. Sjöfartsverket planerar för ökad säkerhet och tillgänglighet i farleden genom muddring och breddning.
Mälarfarlederna
Farlederna till Mälarhamnarna Västerås och Köping ska muddras för ökat djupgående. Både säkerhet och framkomligt uppgraderas.
Umeå Hamn
Umeå Hamn är i en expansiv fas med stora investeringar som görs för att anpassa hamnen till ökande godsmängder.
Senast uppdaterad 2023-04-28