Sveriges nya isbrytare kan byggas i Sydkorea
Nyhet 2025-11-04
Världens modernaste isbrytare kan nu komma att byggas av världens största varv i Sydkorea. Den nya isbrytaren planeras att levereras i slutet av 2028 och kostar närmare 350 miljoner USD.
Varvet HD Hyundai Heavy Industries i Sydkorea lämnade det vinnande anbudet i Sjöfartsverkets upphandling av den första isbrytaren av nästa generation. Efter tilldelning har dock upphandlingen begärts överprövad och ska nu avgöras i domstol.
— Vi fick in fyra anbud där Hyundai Heavy Industries la det bästa av dem. Nu överprövas vårt tilldelningsbeslut och vi väntar på att domstolen ska meddela om vi kan gå vidare eller inte. För oss är det viktigt att påbörja förnyandet av vår isbrytarflotta, säger Erik Eklund, generaldirektör på Sjöfartsverket.
Av övriga anbud kom ett från Norge och två från Finland. Inkomna anbud bedöms utifrån flera förutbestämda faktorer där pris är en av de viktigaste.
Utan Sjöfartsverkets isbrytare skulle flera hamnar i norr tvingas stänga upp till 130 dagar om året. Därför är nya isbrytare avgörande för svensk industri, men också för den svenska beredskapen. Sjöfartsverket har i dag sex statsisbrytare varav fem isbrytare byggdes på 1970- och 1980-talet. Fartygens ålder gör att de kräver mycket underhåll.
— Hela vår isbrytarflotta är behov av förnyelse. Detta är ett första steg och steg två ligger nu i nationell plan med budget för ytterligare isbrytare, avslutar Erik Eklund.
Om sjöfartsverkets isbrytare: 
Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt genom att bryta is till havs, assistera, dirigera, leda och bogsera fartyg som har problem att komma fram. Sjöfartsverket har sex egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Ymer, Oden och Idun. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga och ingår i isbrytningsverksamheten som hjälpisbrytare.