Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Från att tråla fisk till att bryta is

Martin Samuelsson är befälhavare på isbrytaren Idun, men har gjort allt från att tråla fisk på forskningsfartyget Svea till att ha varit delaktig i stora infrastrukturprojekt under sina 21 år i Sjöfartsverket.

fartygsbrygga, befälhavare som ser glad ut. Utanför en kaj.
Martin Samuelsson är befälhavare på Sjöfartsverkets isbrytare Idun.

Med en sjökaptensutbildning från Chalmers i botten har Martin Samuelsson fått uppleva mycket i sina olika yrkesroller inom sjöfarten.

— Under flera år jobbade jag ute till sjöss, men när vi skulle få vårt första barn ville jag komma närmre hemmet. Jag sökte mig till bogserbåtsrederiet Röda bolaget, som sedan blev Svitzer. Där arbetade jag som befälhavare och bärgningsledare inom Skandinavien och lossade fartyg som hade gått på grund.

Det blev också inkörsporten till Sjöfartsverket och 2004 sökte han tjänsten som befälhavare på arbetsfartyget Scandica.

— Som befälhavare har jag varit engagerad i flera infrastrukturprojekt, däribland farledsutformning i Öresund och Gävle.

2017 bestämde regeringen att Sjöfartsverket skulle bemanna det nya forskningsfartyget Svea. 

— Tillsammans med SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, tog vi fram specifikationen för Svea och jag bodde i Spanien i ett år under tiden som de byggde båten. Det var ett roligt, men tufft uppdrag. Sådana här projekt har en tendens att bli försenade, men Svea levererades bara några veckor senare är beräknat.

två personer trålar fisk från fartyget Svea.
Martin arbetade på Svea fram till 2024.
fisk på band
På Svea fiskades det i forskningssyfte.

Under tiden på Svea var Martin inte bara befälhavare utan också spindeln i nätet med SLU samt var behjälplig under expeditionerna.

— Vi lärde oss till exempel att tråla och leverera fisk till forskarnas labb. SLU hade utrustningen, medan vi satte trålen och fiskade på deras instruktion. Nordsjön bjöd på mycket fisk, bland annat torsk, gråsej och bläckfisk. Vi letade även efter kräftdjur och det fanns tusentals på bara en kvadratmeter. Det var riktigt kul.

Men det skiljde sig beroende på vilket vatten de befann sig i.

— Östersjön var dessvärre raka motsatsen. Små torskar och en, i stort sätt, död havsbotten. Sill fanns, likaså spigg. Spiggen förökar sig dock på bekostnad av både sillen och torsken. Man fick lära sig mycket om havsmiljön. Det var jätteintressant.

Martin arbetade på Svea fram till 2024 när Sjöfartsverkets senaste tillskott i isbrytarflottan anlände, Idun. 

— Jag kände att det var dags att göra något annat. Så när möjligheten om att bli befälhavare på Idun dök upp kändes det givet. Jag hade dessutom redan en utbildning inom isbrytning från min tid på Scandica som också har isbrytarkapacitet.

Till en början bestod besättningen endast av befälhavare och teknisk chef. Efter att ha legat på varv och byggt in en klyka var hon redo för isbrytning. I mars 2025 gjorde hon sin första assistans och låg ute sex veckor. Nu pågår förberedelsearbete inför kommande vinter.

— Vi ligger efter något med maskinunderhåll och just nu sitter vi med rekryteringar för att bemanna med fler maskinister. Samtidigt projekterar vi för nästa års varv. Vi planerar till exempel för några nya hytter och ett större underhåll, en så kallad ”20-årsklassning”. Men på det stora hela ligger förberedelsearbetet i fas för att hon ska vara redo när vintern slår till.

Martin har varit anställd sedan 2004 och med den långa erfarenheten i olika roller har han samlat på sig kunskap om såväl sjöfarten som ledarskap.

— Sjöfartsverket är en bra arbetsgivare där jag har fått driva och vara med i olika projekt. Det har varit både utvecklande, lärorikt och roligt. Jag har också haft bra chefer runt mig och fått växa i min roll som ledare. För 15 år sedan gick jag en chefsutbildning där ett tjugotal erfarna chefer träffades regelbundet under ett års tid. Jag har kontakt och kan ta stöd från några av dem än i dag, det har verkligen hjälpt mig i min roll.

Klippor, fartyget Svea i bakgrunden, vatten
Martin tjänstgjorde i flera år på forskningsfartyget Svea.

Senast uppdaterad 2025-09-24