Aktuella remisser
Här hittar du Sjöfartsverkets aktuella remisser.
Bästa kund och intressent
Kostnaderna för Sjöfartsverkets verksamhet minskar stadigt i det vi kan påverka, men tyvärr minskar även intäkterna då marknaden är fortsatt svag med färre anlöp och lotsningar. I grunden krävs mer stabila förutsättningar för vår ekonomi, vilket jag har en god dialog med
regeringen om. Det krävs höjda anslag och mer investeringar i sjöfart via den Nationella infrastrukturplanen. Men utöver det finns fortsatt ett behov av ökade avgifter för att täcka kostnaderna för vår service till sjöfarten. Från 1 januari 2026 är förslaget att höja farledsavgiften med 1 procent, vilket motsvarar KPI-KS. Utöver det föreslås miljöincitamentet att höjas med 2,75 procent för att göra systemet
kostnadsneutralt mot branschen. Utbetalningarna har ökat snabbare än inbetalningarna och för att nå bättre balans framåt behöver även rabattsatserna för fartyg i CSI-klass A och B sänkas. Detta
gör att farledsavgiften sammanlagt höjs med 3,75 procent.
Lotsavgiften föreslås höjas med tio procent, till största delen startavgiften och till mindre del den rörliga lotsningsavgiften. Det gör att långa lotsningar, till exempel på Vänern och Mälaren, får en
relativt mindre höjning än korta lotsningar. Fördelningen speglar våra fasta kostnader för beredskapen att kunna ta uppdrag i alla hamnar årets alla dagar. Utöver ovanstående sker mindre ändringar av avgifterna för genomfartslotsningar i Öresund samt
öppensjölotsningar, samt att vi föreslår att bredda definitionen av ”arbetsfartyg” som undantas farledsavgift.
Aktuella remisser
Senast uppdaterad 2025-06-23