Förenklad rapportering för sjöfarten
Nyhet 2025-05-07
Nu ska det bli enklare för fartyg att rapportera när de går till europeiska hamnar efter nya regler från EU. I Sverige är det Sjöfartsverket som utvecklar systemet som fartyg använder för rapportering till både myndigheter och hamnar .

Snart blir det enklare för fartyg att rapportera obligatorisk information till myndigheter och hamnar när de anlöper Sverige. En ny EU-förordning har slagit fast att alla EU-länder ska ha ett gemensamt sätt att samla in uppgifter från fartyg. Syftet är att samma information ska kunna användas av både myndigheter och hamnar och att fartyg på så vis slipper rapportera samma sak flera gånger.
Det nuvarande systemet för rapportering täcker enbart in den information som myndigheter har behov av, men den nya förordningen öppnar för att även viss information kan delas med hamnar. Därför håller Sjöfartsverket nu på att samla in rapporteringskrav från svenska hamnar om vilken information de behöver för att kunna ta emot fartygen.
— Det här är en bra sak för våra kunder och kommer att förenkla deras vardag när de planerar ett anlöp till Sverige. Att få med hamnarna i det nya systemet kommer medföra både att alla har aktuell och lika information och att dubbelrapporteringen minskar, säger Fredrik Strömbäck, delprojektledare på Sjöfartsverket.
En stor vinst är att det även möjliggör en högre grad av automatisk rapportering samt att systemen ska vara harmoniserade mellan de olika EU-länderna även om nationella lagar kommer göra att det kommer finnas skillnader mellan länderna. Det är mycket data som samlas in vid anlöpen då det är många mottagare för informationen redan nu. Därför är det viktigt att bara samla in det som är absolut nödvändigt och som det finns lagligt stöd för hamnen att samla in.
— Det är väldigt mycket information som samlas in vid varje fartygsanlöp till en hamn redan nu. Myndigheter som Kustbevakningen, Transportstyrelsen, Tullverket och vi på Sjöfartsverket har alla olika ansvar som kräver olika informationsmängder från fartygen. Kan en del av den informationen delas med hamnar har vi gjort en stor skillnad för att minska administrationen och underlätta för våra kunder, säger Fredrik Strömbäck
Det nya systemet, som kallas EMSWe (European Maritime Single Window environment), beräknas vara klart under andra halvan av 2027.