Olyckor på isen när vädret lurar oss
Nyhet 2025-11-20
Isarna har blivit svårare att läsa och flera räddningsledare beskriver hur människor hamnar i livsfara på platser där isen ser stabil ut – men ger vika bara några meter bort. – Många förstår inte hur allvarligt det blir när man hamnar i en isvak. Det går fort, säger räddningsledare Jörgen Hansson.
Trots att många känner till riskerna händer det att människor hamnar i svåra situationer på isen. Ibland handlar det om att personer litar på sina tidigare erfarenheter och inte märker att förhållandena har förändrats. – Många tror att isen bär bara för att den gjorde det dagen innan. Men några meter åt sidan kan den vara för svag. Det är svårt att se med blotta ögat, säger Jörgen.
Fjolårets vinter stack ut som ett tydligt exempel. Snabba växlingar mellan kyla och mildväder gav stora skillnader i isarnas bärkraft vilket ledde till flera oväntade olyckor under vårkanten. Här ses en tydlig skillnad från tidigare, då isar som förr tog veckor att förändras nu kan bli svaga på en halv dag. Den utvecklingen väntas fortsätta.
– Vi hade en äldre man som körde skoter på vad som såg ut som fin is. Plötsligt gick den igenom. Vädret hade ändrat förutsättningarna bara under några timmar, fortsätter Jörgen.
40 cm tjock is? Inte tillräckligt tjock
Vissa fritidsaktiviteter återkommer ofta i statistiken över isolyckor. Pimpelfiske är en av de vanligare, där många som ger sig ut på isen är äldre och ibland har utrustning som inte är helt uppdaterad. Hundägare kan också råka illa ut. Ett scenario som förekommer är att hunden och hussen/matten går vid strandlinjen när hunden springer ut på isen för att jaga något, och ägaren försöker följa efter för att rädda den. Ofta slutar det med att båda hamnar i vattnet.
Framåt våren blir riskerna ännu större och även tjocka isar kan vara livsfarliga.
– Du kan ha 40 centimeter is som ändå inte bär. Är vårisen rutten spelar tjockleken ingen roll. Eftermiddagar med stark sol är en tydlig riskperiod. Isen kan bära på morgonen men ge vika senare samma dag, säger Jörgen. Vid en isolycka räknas varje minut. Det ställer höga krav både på teknik, räddningsledning och personligt omdöme. – Det svåraste är att snabbt få fram räddningsenheten och vid större olyckor är det en utmaning att leda alla insatser samtidigt. Allt måste ske under extrem tidspress och varje sekund är viktig, avslutar Jörgen.