Världens modernaste isbrytare
I oktober 2017 överlämnade Sjöfartsverket förstudien Isbrytare 2020 till Näringsdepartementet, där Sjöfartsverket rekommenderade att samtliga fem isbrytare bör vara ersatta senast år 2030.
I projektets inledning identifierades vilka förmågor en nybyggd isbrytare behöver idag, och under dess tekniska livslängd, för att möjliggöra handelssjöfartens rörlighet över tid. I förstudien framgick att omsättningen av isbrytarflottan bör ske genom nyanskaffning.
Tillsammans med finska Trafikledsverket togs en ny isbrytardesign fram med hjälp av designfirman, Aker Artic Technology, i Helsingfors. Designen som ligger till grund för upphandlingen har verifierats i olika typer av bassäng- och vindtunneltester för att säkerställa att uppsatta designkriterier uppnås. Ambitionen var att ta fram en så effektiv design som möjligt för att bland annat minska både driftskostnader och miljöpåverkan, utan att göra avkall på identifierade förmågor.
Just nu pågår upphandling och vår målsättning är att skriva kontrakt med ett varv under 2025. Den nya isbrytaren är större än de nuvarande och kan bryta en 32 meter bred ränna, drivas på metanol i framtiden och har självklart den senaste tekniken ombord.
Utan Sjöfartsverkets isbrytare skulle flera hamnar i norr tvingas stänga upp till 130 dagar om året. Därför är nya isbrytare avgörande för svensk industri, men också för den svenska beredskapen.
Projektet ska genom anskaffning av ny isbrytare, utbildning av besättning och slutligen överlämning till operativ drift bidra till omsättningen av befintligt fartygsbestånd.
Senast uppdaterad 2025-10-24