Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Våra isbrytare

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare, Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även verkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga.

Isbrytaren Ale i isen
Isbrytaren Ale är specialbyggd för Vänern.

Ale - specialbyggd för Vänern

Ale är förvisso minst av de fem statsisbrytarna, men hon är inte desto mindre viktig för det. Ale har oftast långa isbrytarsäsonger i och med att hon brukar vara första isbrytare ut i inledningen av vintern. Ofta är hon även den isbrytare som avslutar säsongen när våren tagit knäcken på isen.  

Ale är specialbyggd för att kunna gå igenom Trollhätte kanal till Vänern. Hon är byggd 1973 av OY Wärtsilä AB, Helsingfors. Moderniserad och uppgraderad avseende både material och teknik.

Mer om Ale 

Isbrytaren Atle i isen under en blå himmel.
Atle var den första färdigställda isbrytaren i den nya klassen som den därmed fick ge namn åt. Foto: Patrik Ström

Atle - pionjären i sin klass

Atle stod klar 1974 och var därmed först av isbrytarna i Atleklassen, där även Frej,  Ymer samt de finska isbrytarna Urho och Sisu ingår. Atle är byggd för att assistera handelssjöfarten i alla förekommande isar i Östersjön och i Bottniska viken och har under åren visat sig vara mycket väl anpassad för detta syfte. 

Mer om Atle 

Isbrytaren Frej i lätt is under en blå himmel.
Isbrytaren Frej.

Frej - systerfartyg till Atle och Ymer

Frej levererades till Sjöfartsverket den 30 september 1975 och blev därmed den andra svenska isbrytaren i Atleklassen. Liksom sina systerfartyg är hon ypperlig på att bemästra alla issituationer som kan uppstå i Bottniska viken och Östersjön.

Mer om isbrytaren Frej

 

Isbrytaren Ymer i tunn is.
Isbrytaren Ymer är yngst i Atle-klassen.

Ymer - pionjär i Arktis

Ymer levererades till Sjöfartsverket hösten 1977 och blev därmed den sista isbrytaren i Atleklassen. Sommaren 1980 genomförde hon forskningsexpeditionen Ymer 80 i arktiska vatten. Ymer har fått common rail, ett insprutningssystem som minskar bränsleförbrukningen, eftermonterat.

Mer om isbrytaren Ymer

Isbrytaren Oden stävar genom isen.
Isbrytaren Oden är både isbrytare och forskningsfartyg.

Oden - isbrytare och forskningsfartyg i ett

Oden byggdes i Göteborg och togs i bruk i januari 1989. Hon byggdes både som isbrytare och forskningsfartyg och har fungerat i båda rollerna sedan dess. I september 1991 blev Oden världens första icke-atomdrivna övervattensfartyg att nå nordpolen, en position som hon besökt vid flera tillfällen efter det. Under vintrarna används hon för isbrytning i Bottniska viken. Somrarna chartras hon ut för forskningsexpeditioner i Arktis. Hon har även gjort flera uppdrag i Antarktis. 

Mer om isbrytaren Oden

Senast uppdaterad 2021-01-19