Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Säsongspremiär för isbrytning

Nyhet 2022-12-22
Isbrytare Ale sedd snett från ovan, det är mycket is i vattnet.
Foto: Sjöfartsverket

Årets isbrytningssäsong är igång och Sjöfartsverkets isbrytare Ale var först ut med att tända sin blå lanterna och ge sig ut till havs.

Sjöfartsverkets minsta isbrytare, Ale, har lämnat Luleå hamn för norra Bottenviken och genomfört säsongens första uppdrag genom att assistera ett lastfartyg med pappersprodukter till Karlsborgsverken.

- Det är ju detta vi väntar på varje år! Vi har förberett oss sedan förra säsongens slut och vi är redo att assistera handelssjöfarten dygnet runt under nästan ett halvår framåt, säger Amund Lindberg, driftledare vid Sjöfartsverkets isbrytarledning.

En mycket varm höst följdes av att kylan tog sitt grepp över landet under ett par veckor i december. Senare än normalt har isen i norra Bottenviken nu börjat lägga sig längs kusten och i skärgården, vilket i sin tur lett till att  isbrytningssäsongen drar igång någon vecka senare än vanligt.

- Utan statsisbrytarna skulle hamnarna i Bottenviken tvingas hålla stängt i 130 dagar om året, oftast fler, vilket skulle få stora negativa konsekvenser för industrin och samhället i stort, säger Amund Lindberg.

Han fortsätter:

- Vid hårdare vintrar ska statsisbrytarna säkerställa Sveriges försörjningsförmåga i hela landet.

Näst på tur efter Ale står Atle, som senare följs av Frej, Oden och Ymer.

I nuläget gäller isklassrestriktioner till Göta älv, Vänern, Mälaren, Ångermanälven samt alla hamnar från Örnsköldsvik upp till Karlsborg i Kalix kommun. Restriktionerna införs varje vinter i varierande grad och anger vilken isklass som krävs för att få statlig isbrytningsassistans.