Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Maja bryter ny mark

Maja Näslund är ensam i sin klass på Restaurang- och livsmedelsprogrammet med inriktningen Sjöintendentur. Under fyra veckor har hon haft praktik som ”sjökock” på isbrytaren Frej. Friheten och arbetsmiljön är en magisk kombination, berättar Maja som tycker att fler kockar ska gå till sjöss.

Bild på isbrytaren Frej

Utanför ventilen börjar solen gå upp. Klockan är 6 och frukostförberedelserna är i full gång. Det är ett stort ansvar att utfodra 23 hungriga sjömän. När frukosten är klar är det dags att förbereda lunchen. Går allt smidigt finns det tid att ta en paus på eftermiddagen innan det är dags att börja med middagen. Är det torsdag serveras ärtsoppa och pannkaka. Är det lördag serveras trerättersmiddag. Rutiner är viktigt ombord och måltiderna en stund för vila och umgänge. När arbetsdagen rundas av vid klockan 19 är Maja Näslund helt slut.

I fyra veckor gör Maja sin praktik som sjökock på isbrytaren Frej i Bottenviken. Innan utbildningen visste inte Maja något om sjökocksyrket. Men när det var dags för henne att välja inriktning på Restaurang- och livsmedelsprogrammet på Härnösands gymnasium, var skolan precis i startgroparna med en ny inriktning ”Sjöintendentur” och Maja nappade direkt. Uppvuxen på en ö och van att åka båt, och med ett stort matlagningsintresse, visste Maja att det skulle passa henne att arbeta på sjön.

– Det är ett väldigt fritt jobb, men med stort ansvar. Det kräver också mycket kreativitet, eftersom man bara har de ingredienser som finns ombord, säger Maja.

Maja berättar att planeringen av maten är en väldigt stor del av arbetet. 

Skaldjurssoppa på isbrytare

Färskvaror beställs för två veckor i taget. Torr-, bas- och frysvaror fylls på två gånger per år. Det finns gott om mat ombord, men planeringen är otroligt viktig. Under påsken skulle de duka upp påskmat, men äggen hade inte levererats med övriga färskvaror. Isbrytaren Ymer kom efter någon vecka med ägg som lyftes över med lyftkran. Men det hör till undantagen, det som finns ombord är det som finns att tillgå. Då gäller det att vara uppfinningsrik och våga experimentera med smaker och kombinationer.

– Vi gjorde en basilika- och olivglass till en förrätt. Alla trodde att det var kryddsmör men blev positivt överraskade. Det gäller att ge personalen något roligt att se fram emot, berättar Maja.

Bild på tjejer som sitter framför en isbrytare
Från vänster: Maja Näslund, Malva Jungquist & Mimmi Backman stoltserar med Frej i fjärran.

Som en familj

Eftersom besättning arbetar i skift bor dem på båten mellan sina arbetspass. Varje hytt har egen toalett och dusch, och ännu viktigare, egen tv. Efter en lång dag i köket kan det vara skönt att dra sig tillbaka. Annars blir de som en familj ombord. Besättningen arbetar nära ihop och umgås efter arbetspassen, vilket Maja tycker är härligt. Eftersom det inte finns någon mobiltäckning ombord upplever hon att hon är mer närvarande. Istället för att skrolla sociala medier spelar de spel, tittar på tv, bastar eller tränar i något av de två gymmen. Det finns alltid något att hitta på. Och Maja beskriver stämningen som väldigt avslappnad.

Men det var inte så från början. När hon klev ombord, som ung tjej med blå ögon och blont hår, fick hon utstå en del fördomsfulla blickar. Det sporrade henne och snart upptäckte de vad hon gick för. Maja beskriver sina kollegor som fantastiska.

– Visst kunde det bli lite ”gubbigt” snack emellanåt, men de förstod också att det var jobbigt att komma in som ung tjej så de försökte anpassa sig. Alla var oerhört bra och trevliga. Men det kan nog bli väldigt tufft om man inte har skinn på näsan och vågar säga ifrån. Det kan vara jätteläskigt, säger Maja.

På sjön får kocken en helt annan respekt och uppskattning, berättar Maja. På en restaurang på land är kockyrket mer ett serviceyrke, men ombord är besättningen mer som en familj där de tar hand om varandra och därmed också visar en annan uppskattning.

– Kollegorna var väldigt bra på att ge positiv feedback och uppskattning. Jag fick ta stort ansvar och lärde mig jättemycket av kockarna ombord. Då vill man också ge tillbaka och lägga ner mer kärlek i matlagningen för att leverera det bästa man kan. Jag fick också komponera en hel 3-rätters meny själv, det var jätteroligt och blev väldigt uppskattat.

Hittat rätt

Vanligtvis är kockarna ensamma ombord. Då får de hjälp av en mässman som bland annat hjälper till med frukost, hacka grönsaker och disken. Det kan bli sårbart om kocken blir sjuk och inte kan hantera livsmedel, men med bra planering klarar fartyget att kocken ligger till sängs någon dag.

Förutom måltiderna ansvarar kocken också för att förbereda matlådor och fylla kylskåpet inför nattskiftet. Fyller någon år bakas det tårta. Det finns alltid något att sysselsätta sig med. Därför är det skönt att efter några veckors arbetspass få gå i land och ha ett par veckor ledigt och ladda batterierna.

Hur kom det sig då att Maja hamnade just på en isbrytare? När det var dags att hitta en praktikplats ringde hon till Sjöfartens Utbildnings Institut. Där pratade hon med en kvinna som berättade att hon kunde välja mellan att arbeta på färja eller på isbrytare. Trots att Maja inte visste särskilt mycket om isbrytare sedan innan såg hon det som en rolig utmaning.

– Det är en fantastisk miljö att arbeta i. Man har ett eget kök som man bestämmer över och när man behöver luft kan man gå ut på däck och titta på soluppgången. Vi såg dessutom både sälar och norrsken, det var magiskt!

Solnedgång på isbrytare

Maja vill gärna arbeta på en isbrytare igen i framtiden. Hon gillar att få vara en del av det jobb som isbrytare gör med att hjälpa andra båtar och uppskattar att det finns så många möjligheter.

– Det är bra betalt, långa perioder av ledighet och en hel fantastisk arbetsmiljö. Det är ett otroligt fritt jobb med stort ansvar, säger Maja med smittande entusiasm.

Det finns inte många kockutbildningar med inriktning mot sjön. Och inte många elever heller. Just nu är Maja ensam i sin klass. Men hon hoppas att fler ska få upp ögonen för sjökocksyrket. En sak är säker, för Maja blev praktiken en lyckoträff.

– Friheten och arbetsmiljön, det är en magisk kombination, jag älskar det. Jag har verkligen hittat rätt!

Majas 3-rättersmeny

Förrätt:

Carpaccio på beta med chèvrekräm, picklade nordiska bär samt honungsglace och lingoncrunch.

Varmrätt:

Ren med palsternackpuré, rostad potatispuré, rödvinssås med choklad och enbär samt picklad lökblomma med nordiska bär.

Dessert:

Egengjord vaniljglass med rårörda havtorn, chokladganache och drömcrunch.

Carpaccio på beta med chèvrekräm, picklade nordiska bär samt honungsglace och lingoncrunch.
Ren med palsternackpuré, rostad potatispuré, rödvinssås med choklad och enbär samt picklad lökblomma med nordiska bär.

När vi frågade Maja varför valet hamnade på dessa rätter svarade hon:

Rätterna gifter sig tillsammans med smakerna och du får en matresa genom de nordiska skogarna med smaker från renen som får ett djup av rödvinsåsen tillsammans med chokladen och enbär. Det blir en överraskning av både sötma och syra; med den syrade löken på toppen som hjälper att lyfta de fantastiska puréerna. Detta är en rätt jag kan äta om och om igen utan att ledsna. Den var också väldigt uppskattad ombord! 

Som ni alla hör – ett proffs i sin naturliga miljö. Snart på en isbrytare nära dig.

Text: Anna Tollwé & Jens Kassow, Sjöfartsverket

Senast uppdaterad 2024-04-10