Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Sjöfartsverket i framkant när det gäller AI

Innovativa satsningar som Heimdall är tydliga exempel på hur modern teknik kan användas för att rädda människor i nöd. Här ligger Sjöfartsverket och Sverige mycket långt fram.

Ulf Svedberg tittar in i kameran. Molnig himmel bakom
Ulf Svedberg. Foto: Mats Landerberg

Sjöfartsverket ansvarar för sjö- och flygräddningen i Sverige i de 14 SAR-områden (Search And Rescue) som finns i landet. För att utveckla och förädla denna verksamhet ytterligare ligger man långt framme när det gäller användningen av modern teknik vilket dragit omvärldens blickar till sig.

Heimdallprojektet har tagit fram en unik AI-funktion (artificiell intelligens) som sedan den 30 mars i realtid kan lyssna av samtliga utsändningar på kanal 16 runt hela Sveriges just. JRCC (Sjö- och flygräddningscentralen) larmas inom två sekunder när någon befinner sig i nöd.

Projektet har snabbt rönt stort intresse. Både den svenska kustbevakningen, amerikanska US Coast Guard och flera av våra grannländer har hört av sig för att se om det går att anpassa systemet till deras behov.

- Ingen annan sjöräddningsorganisation i världen har kommit lika långt. Så fort någon ropar på hjälp plingar det till samtidigt som nödropet visas i textform på en särskild monitor hos operatören, berättar projektledaren Ulf Svedberg.

Systemet är just nu en fullt fungerande prototyp och kommer att vara i drift parallellt med den ordinarie nödradiopassningen fram till hösten. Då sker en utvärdering om det ska tas i drift.

Den AI-baserade nödradiopassningen minskar risken avsevärt att missa rop på hjälp från fartyg i nöd. Genom maskininlärning av språk (engelska och svenska) har ”triggerord” programmerats för att identifiera och texta det som sägs till operatörerna. Några exempel på ord är mayday, Sweden rescue, help, sjöräddningen och distress.

- AI-teknologin är här för att stanna. Det här är bara början och endast fantasin sätter gränser för hur långt den kan ta oss. Troligen komer både lotspassning, VTS och hamncentraler att kunna använda denna funktion i sina verksamheter, säger Ulf Svedberg.

Text: Peter Ström

Heimdallprojektet

Arbetsmiljön för operatörerna förbättras väsentligt då oron för att missa ett samtal kommer att dämpas.

Förmågan att lyssna av kanal 16 stärks betydligt.

Nördropet kommer i textform vilket är till ovärderlig hjälp i den fortsatta dialogen.

Idag saknas korrekt statistik över alla nödrop. AI:s förmåga att "lyssna parallellt" på all inkommande trafik ger exakta fakta till grund för strategiska beslut.

Senast uppdaterad 2022-10-04