Atle firar 50 år
Den 21 oktober 1974 mottog Sjöfartsverket leveransen av isbrytaren Atle – pionjären i sin klass. Nu blir hon jubilar efter många viktiga och trogna år i statens tjänst.
I samband med 50-årsfirandet bjuder Sjöfartsverket in skolor, aktörer i branschen och beslutsfattare till Atle med förhoppningen om att öka intresset för isbrytning och sjöfarten i stort samt lyfta isbrytningens betydelse för Sverige. Visste du att nio av tio råvaror och varor till och från Sverige någon gång går via sjövägen? Utan isbrytarna skulle svensk industri inte fungera. I Bottenviken skulle de nordligaste hamnarna komma att behöva stänga i upp till 130 dagar på grund av isen. Atle, liksom de andra isbrytarna, har mer att ge men börjar bli gamla och det kräver en hel del underhåll.
En tillbakablick
De tre statsisbrytarna Atle, Frej och Ymer tillhör alla samma klass, Atleklassen, och införskaffades med bara några års mellanrum efter stränga vintrar när hela Bottniska Viken och delar av Östersjön var täckta med is. Wärtsilä stod för leveranserna och samma varv hade innan dess (1973) också levererat Ale. Idag har Sjöfartsverket sex egna isbrytare i drift, de fyra redan nämnda samt Idun och Oden.
Men isbrytarhistorien sträcker sig längre tillbaka än så. Den första havsisbrytaren, som byggdes för nordiska farvatten levererades 1890 av Finnboda varv i Stockholm. Beställaren var finska staten och fartyget döptes till Murtaja (brytaren) och 1915 byggdes Isbrytaren II, senare kallad Sankt Erik, den första havsisbrytaren i Sverige. Numera är Sankt Erik museifartyg i Stockholm.
Se Atle på nära håll
I månadsskiftet september/oktober kommer Atle ligga vid Stadsgårdskajen i Stockholm för de som har vägarna förbi och vill se en isbrytare på nära håll (dock är det ej möjligt för allmänheten att gå ombord). Under perioden kommer även Sankt Erik ligga vid samma kaj som Atle. Den 5 oktober kl.10.00 lämnar de tillsammans kajen i en konvoj. Kom gärna och vinka av oss då!
Jobba inom sjöfarten
Inom Sjöfartsverket kan du välja att arbeta både till sjöss och ifrån land. Vill du uppleva livet ombord på ett fartyg kan du jobba som matros, styrman, befälhavare, ingenjör, kock, elektriker, maskinist, lots eller båtman för att nämna några. Trivs du bättre på land erbjuder vi tjänster inom sjömätning, IT, fyrteknik, sjö- och flygräddning, infrastruktur, miljöfrågor och mycket mer.
Sveriges vackraste arbetsplats
Senast uppdaterad 2024-09-27