Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Nästa steg mot nya svenska isbrytare

Nyhet 2023-09-04
Grafisk bild på de nya isbrytarna med is i bakgrunden.

Sjöfartsverket går nu ut med nästa steg i upphandlingen av två nya isbrytare till de varv som kvalificerat sig. Målsättningen är att den första nya isbrytaren ska vara i drift 2027.

Ale, Atle, Frej och Ymer har varit i drift ett halvt sekel och Oden har verkat i rikets tjänst i 34 år. De svenska statsisbrytarna börjar sjunga på sista versen och behöver börja bytas ut. Efter regeringens besked om finansiering går Sjöfartsverket nu vidare i upphandlingen av två nya isbrytare.

Efter en första kvalificeringsomgång är bara de varv kvar som klarat de högt ställda krav som Sjöfartsverket hade för att få fortsätta delta i upphandlingen. De får nu ytterligare underlag för att kunna lägga konkreta anbud.

– De nya isbrytarna blir bland annat de första i världen att kunna drivas med metanol utöver vanlig diesel. De ska klara av att köra helt fossilfritt senast 2030, säger Fredrik Backman, rederidirektör på Sjöfartsverket.

Isbrytarnas betydelse för Sverige

Statsisbrytarna är av stor betydelse för att sjöfarten till och från Sverige ska kunna fungera året om. Normalt pågår isbrytningssäsongen från december till slutet av maj.

I takt med att allt större fartyg kommer att ta plats på farlederna in till de svenska hamnarna i norr ska de nya isbrytarna kunna bryta en ränna som är 32 meter bred, trots att de själva inte kommer att vara mer än 27,5 meter breda. Detta är möjligt tack vare att kraft från roderpropellrarna kan riktas ut från fartyget och bryta isen. Det är energieffektivare, ett större skrov kräver mer energi, och dessutom behövs mindre stål för att tillverka skrovet.

Nya isbrytare i grafisk bild där den bryter is
En smygtitt på designen för de nya statsisbrytarna.

Sjöfartsverkets isbrytare

Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt genom att bryta is till havs, assistera, dirigera, leda och bogsera fartyg som har problem att komma fram. Utan isbrytare riskerar vissa hamnar att behöva stänga ner verksamheten i upp till 130 dagar om året. Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer.

Till och från hamnarna i Bottenviken fraktas närmare tio miljoner ton varor per vinter vilket motsvarar ungefär en miljon lastbilar.

Rekommenderad läsning

adam-andersson-atle-4

Nya isbrytare

Nyfiken på hur de nya isbrytarna fungerar?

Tjuvkika på nya isbrytare