Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Regnig sommar ledde till färre sjöräddningsärenden

Nyhet 2023-10-24
Bild på helikopter vid en räddningsinsats

Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral hanterade 543 sjöräddningsärenden under sommaren, vilket är det lägsta antalet sedan 2015. Flest sjöräddningsärenden sommaren 2023 hanterades i Västra Götalands län, Stockholms län och Skåne län.

De senaste två somrarna har antalet sjöräddningsärenden legat på en betydligt lägre nivå än tidigare år, medan antalet flygräddningsärenden under samma period har ökat något.

– Man kan ha flera teorier om vad minskningen av antalet sjöräddningsärenden beror på, säger Mattias Hyllert. En teori är förstås vädrets inverkan. Om många människor är ute till sjöss blir det också fler fall, och under semesterperioden i år lockade vädret inte direkt till sjöliv i stora delar av landet.

Personporträtt på Mattias Hyllert
Mattias Hyllert, Direktör för sjö- och flygräddningen.

Två tredjedelar rörde segel- och motorbåtar

Sjöräddningsärenden på grund av hårt väder eller utsatt läge ökade från 56 under 2022 till 78 under 2023, men de vanligaste händelserna var motorhaveri och grundstötning. Den absolut största delen sjöräddningsärenden står fritidsbåtarna för. Ungefär två tredjedelar av alla sjöräddningsärenden under sommaren 2023 rörde segelbåtar och motorbåtar ser vi när statistiken sammanfattas.

– Fritidsbåtarna står för en stor volym, men antalet säger egentligen inte så mycket om allvarlighetsgraden, säger Mattias Hyllert. Den vanligaste sjöräddningsinsatsen är en fritidsbåt med motorhaveri, men Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningsverksamhet är så mycket bredare. Vi behöver vara beredda på att larm plötsligt kan komma från nödställda färjor långt ute från kusten eller sjuka sjömän som snabbt behöver få sjukvård. 

Av de ärenden som kom in till Sjö- och flygräddningscentralen sommaren 2023 och resulterade i en insats, medverkade Svenska Sjöräddningssällskapet i över 80 procent. Och samverkan är avgörande när det gäller sjö- och flygräddning. Sjöfartsverket, Sjöräddningssällskapet, Kustbevakningen, Försvarsmakten, kommunernas räddningstjänst och andra har en bred samverkan.

Bild på en räddningsinsats av JRCC

– Vi måste arbeta tillsammans, säger Mattias Hyllert, och det samarbetet måste fungera väl. Om varje huvudman skulle äga alla resurser själv skulle det bli oerhört kostsamt för samhället.

Ett exempel på en sådan samverkan var när Sjöfartsverkets räddningshelikopter larmades ut i samband med skredet i Stenungsund i slutet av september. Räddningstjänsten kom inte åt att undersöka alla bilar på platsen och en räddningshelikopter kunde då vinscha ned en ytbärgare för att undersöka om det fanns personer kvar i fordonen.

Rekommenderad läsning

Bild på kryssningsfartyget Cinderella

Färjetrafiken ökar kraftigt

Sjöfartsverkets statistik för våren 2023 visar att antalet passagerare till svenska hamnar ökade kraftigt i jämförelse med samma period året innan.

Ökning upp till 27%