Sjöfartsverket tar över driften av isbrytarna
Sjöfartsverket tar över driften av isbrytningen och välkomnar runt 150 nya medarbetare. Förändringen leder till ökad flexibilitet och effektivitet för hela Sjöfartsverket, medarbetarna får större möjligheter att utvecklas i egen regi och genom att ta över driften kan vi möta de högre kraven på totalförsvar och driftsäkerhet.
-
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
-
Bakgrund
-
Frågor och svar
-
Ny HR- partner på Rederiet
-
Isbrytarutbildningen - viktig för framtiden!
-
Oden åker expedition - Mattias Petersson tar befälet igen
-
Andrestyrman och räddningsledare – Lina Toresson får det bästa av två världar
-
Carl-Johan om att bli Sjöfartsverkare
-
Katarina Norén besöker isbrytarna

Sedan millennieskiftet är driften och bemanningen av Sveriges isbrytare upphandlad av en privat aktör, Viking Supply Ships. Sjöfartsverket tar över driften och bemanningen från Viking Supply Ships den 30 juni 2024 efter en gemensam överenskommelse om ytterligare ett halvårs förlängning. Sjöfartsverket och Viking Supply Ships har sedan tidigare gjort en överenskommelse om att köpa loss dokumentation och procedurer och anpassa detta till Sjöfartsverket, vilket underlättar för besättningen ombord som kan fortsätta med arbetssätt och rutiner som redan fungerar på ett bra sätt.
Sjöfartsverket har varit mycket nöjda med nuvarande aktör, men nya förutsättningar och förändringar kräver att vi tar ett helhetsgrepp om isbrytningen. Medarbetarna på isbrytarna kommer sannolikt också få ett något förändrat uppdrag i framtiden, exempelvis genom ett ökat samarbete med Försvarsmakten. Även kringliggande faktorer som IT, miljö, HR och säkerhetsfrågor har förändrats. Långsiktigt innebär beslutet en besparing för Sjöfartsverket, även om det initialt medför förhöjda kostnader.
Samarbetet mellan Sjöfartsverket och Viking Supply Ships har fungerat bra genom åren och ambitionen från båda sidor är att det ska fortsätta så under hela avtalstiden.
Delprojekt och leveranser
Projektets största leveranser är att ta fram kollektivavtal, ledningssystem samt nya ramavtal/avtal för inköp.
Förhandling av kollektivavtal
Från och med 1 februari 2023 har Arbetsgivarverket och Saco-S, ST samt SEKO centralt hand om avtalsförhandlingarna och ansvarar för att ta fram ett kollektivavtal. Ett så kallat inrangeringsavtal reglerar övergången från Viking Supply Ships till Sjöfartsverket.
Ledningssystemet
När Sjöfartsverket tar över driften kommer de rutiner som ligger i Viking Supply Ships nuvarande ISM-system överföras till ett nytt ledningssystem. Sjöfartsverkets ledningssystem är under utveckling och anpassning för isbrytarverksamheten. Här behövs isbrytarpersonalens kunskap för att det ska bli så bra som möjligt.
Nya ramavtal/avtal för inköp
Som myndighet behöver vi upphandla våra tjänster och produkter. Just nu pågår kartläggning av inköp som rör isbrytarna, parallellt med att de första upphandlingarna är påbörjade. Även här behövs isbrytarpersonalens kunskap för att inköpen och upphandlingarna ska spegla de behov som finns.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Fyll i formuläret för att ta del av kommande nyhetsbrev.
För att vi ska kunna distribuera nyhetsbrevet krävs det att vi har ett register med e-postadresser. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Nyhetsbrev
Generaldirektör Katarina Norén hälsar välkommen
Om att jobba på Sjöfartsverket
”Jag bytte bara båt”
Carl-Johan Carlsson arbetar som andre maskinist och bytte till Svea efter 12 år på Frej. Vi undersökte varför han bytte och hur det var att gå från isbrytare och Viking Supply Ships till Svea och Sjöfartsverket. Läs intervjun med Carl-Johan.
Kontakt
Fredrik Backman, direktör Rederiet
driftisbrytning@sjofartsverket.se
Senast uppdaterad 2023-09-29